Managementul conservării biodiversităţii
Scopul acestui program este să promoveze biodiversitatea în agricultură și ramurile adiacente ale acesteia, în contextul protecției mediului ambiant si al siguranței alimentare.
Asigură absolvenţilor competențe profesionale privind:
- Elaborarea, implementarea şi monitorizarea unui plan de management de conservare a biodiversității în ecosisteme horticole;
- Elaborarea şi implementarea unui portofoliu de măsuri specifice de prevenire a pierderii biodiversităţii, în contextul schimbărilor climatice şi al asigurării siguranţei şi securităţii alimentare;
- Implementarea normelor europene şi internaţionale privitoare la conservarea biodiversităţii şi managementul bioresurselor de origine vegetală;
- Consiliere şi consultanţă profesională în domeniul conservării biodiversităţii;
- Evaluarea biodiversităţii în ecosisteme horticole şi a calităţii mediului.
Descoperă planurile de învățământ
ANUL I - Discipline obligatorii
Fiziologia plantelor
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Fitosociologie şi fitogeografie* | Cunoaşterea modului de asociere a plantelor în comunități funcționale și a rolului acestora în ecosistemele naturale/antropice; caracterizarea din punct de vedere calitativ a fitocenozelor; înțelegerea modului de formare și evoluție a comunităților vegetale; cunoașterea legităților care determină repartizarea comunităților vegetale pe glob și în țara noastră. Specifice: Sem. I: Cunoaşterea şi însuşirea modului de analiză și caracterizare a comunitățiilor vegetale; cunoașterea modului de formare și evoluție a acestora. Sem. II: Cunoaşterea noțiunilor cu privire la originea și răspândirea plantelor pe glob; cunoașterea legităților care stau la baza repartizării vegetației pe glob și în țara noastră; cunoașterea particularităților comunităților vegetale din țara noastră repartizate pe zone și etaje de vegetație. |
Stresul biotic şi abiotic la plante* | Cunoaşterea, înţelegerea terminologiei, definiţiilor, conceptelor, mecanismelor de răspuns a plantelor la factorii biotici şi abiotici de stres, precum şi utilizarea lor adecvată în comunicarea profesională; |
Tehnici moderne de evaluare a biodiversităţii** | Cunoaşterea principalelor tehnici de diagnosticare şi analiză a unor boli la plante, metode moderne de investigaţie a interacţiunii plantă-patogen, metode moderne de investigaţie a biodiversităţii plantelor de interes horticol. |
Conservarea biodiversităţii speciilor de interes horticol** | Cunoaşterea importantei biodiversitaţii pomicole, crearea si conservarea acesteia pentru buna funcţionare a ecosistemelor pomicole Utilizarea biodiversităţii speciilor pomicole în practica pomicolă Descrierea fundamentelor ştiinţifice, teoretice şi practice, care stau la baza identificării şi conservării speciilor legumicole valoroase Utilizarea de mijloace şi metode pentru conservareai biodiversităţii speciilor legumicole Înţelegerea şi utilizarea tehnologiilor de cultură a speciilor legumicole |
Managementul mediului şi peisajului** | Cunoașterea și însușirea principiilor generale, teoretice și practice (prin prezentarea studiilor de bune practici) privind managementul mediului și al peisajului, pentru stabilirea de măsuri concrete cu privire la protecția, conservarea și planificarea peisajului și a ecosistemelor terestre. Cunoașterea politicilor de dezvoltare durabilă, precum și a factorilor ecologici, edafici, biotici și antropici care au impact asupra biodiversității și a peisajelor. |
Substanţe utile din plante** | Însușirea cunoștințelor teoretice și practice privind substanțele utile din plante, tehnicile de extracție, analiza calitativă și cantitativă, precum și utilitatea acestora; |
Arii protejate** | Cunoaşterea speciilor cu statut sozologic deosebit, formarea şi dezvoltarea capacităţii de evaluare a stării de conservare a unei arii protejate. Capacitatea de identificare a speciilor din diferite arii protejate şi analiza taxonomică a acestora |
Identificarea şi înmulţirea genotipurilor valoroase** | Cunoaşterea principalelor tehnici de diagnosticare şi înmulţire a genotipurilor valoroase. |
ANUL I - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Dinamica ecosistemelor naturale** | Cunoașterea, înțelegerea terminologiei, definițiilor, conceptelor privind structura, funcţiile și dinamica ecosistemelor; |
Diversitatea speciilor animale** | Cunoașterea speciilor de animale pe baza caracterelor morfologice și stabilirea rolului acestora în cadrul ecosistemelor horticole. |
ANUL II - Discipline obligatorii
Tehnică experimentală
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Conservarea biodiversităţii speciilor de interes horticol** | Obiectiv general modul viticultură: Aplicarea tehnologiilor noi, de protejare a biodiversităţii, obţinerea unor produse de calitate în condiţii de protecţia mediului. Obiective specifice modul viticultură: ▪Cunoașterea elementelor componente ale plantei, a legii fructificării, a cerințelor față de factorii de mediu (biotop), dar și a relațiilor care se stabilesc între vița de vie și alte viețuitoare (biocenoza), pentru elaborarea unor verigi tehnologice diferite, în funcție de tipul de plantație ales. ▪ Cunoaşterea celor mai eficiente metode convenţionale, moleculare sau biotehnologice de înmulţire a genotipurilor valoroase. Obiectiv general modul plante ornamentale: Dezvoltarea și aprofundarea nivelului de expertiză pe problematica biodiversității speciilor floricole şi ornamentale, cu accent pe resursele și exploatarea acestora în România Obiective specifice modul plante ornamentale: ▪Cunoaşterea originii, particularităţilor morfologice, biologice şi exigenţelor ecologice specifice în vederea obţinerii efectelor decorative durabile. ▪Tehnici de conservarea biodiversităţii speciilor de interes ornamental ▪Aplicarea tehnologiilor noi de protejare a biodiversităţii, obtinerea unor produse de calitate în condiţii de protecţia mediului ▪ Cunoaşterea celor mai eficiente metode convenţionale, moleculare sau biotehnologice de înmulţire a genotipurilor valoroase. |
Permacultură** | -Integrarea sistemelor de cultura ecobiologice prin deprinderea de cunostinte specifice si tehnologii de lucru in ecosistemele globale, prin respectarea biodiversitatii si sustenabilitatii in scopul aplicarii principiilor fundamentale ale ecobioeconomiei -Abilitatea de înființare şi management a unui sistem horticol permacultural şi asigurarea reproductibilităţii culturilor. -Dezvoltarea competenţelor de design periurban prin horticultură. – Capacitatea de modelare a solului, cu modificări majore de structură şi conținut, fără intervenții majore agrotehnice şi tehnologice, dar cu impact puternic asupra conservării biodiversității. |
Managementul sistemelor de cultură în agricultura sustenabilă** | Familiarizarea masteranzilor cu importanţa şi aplicarea tuturor măsurilor tehnologice prin care se poate realiza conservarea biodiversităţii în agricultura sustenabilă |
Legislaţie în domeniul conservării biodiversităţii** | Obiectivul general: constă în cunoașterea actelor normative în vigoare și punerea lor în aplicare; |
Etică şi integritate academică*** | Asigurarea unui nivel minim de cunoştinţe necesare în domeniul eticii si integrității academice care să permită viitorilor absolvenţi înţelegerea importanţei unui comportament si a unei atitudini corecte din punct de vedere deontologic; |
Statistică aplicată în studiul biodiversității** | Însușirea noțiunilor de statistică aplicată în studiul biodiversității – aplicații în prelucrarea datelor experimentale aplicate profilului. |
Practică** 2 săpt | – Cunoașterea informațiilor obligatorii pentru aplicarea diverselor metode de conservarea biodiversităţii speciilor de interes; – Realizarea planurilor de analiză a interacțiunii dintre componentele naturale si antropice ale mediului, de identifica şi descrie cauzele pierderii biodiversității şi de a alege mijloacele de implementare a sistemelor de management al conservării biodiversității; – Cunoaşterea şi utilizarea tehnicilor, metodelor si tehnologiilor de identificare şi conservare a genotipurilor valoroase, îndeosebi a celor de interes horticol; – Cunoaşterea şi implementarea metodologiei de elaborare, evaluare tehnico-stiințifică, economică si de management a unui proiect (proiect stiințific sau antreprenorial în domeniul conservării biodiversității). |
Cercetare ştiinţifică** 6 săpt | Cunoașterea şi aplicarea bazelor teoretice și practice ale cercetarii științifice |
Elaborarea lucrării de disertaţie** 4 săptămâni | Însuşirea metodologiei pentru dezvoltarea proiectului de diplomă elaborat pe baza unei teme care trebuie să reflecte cunoştinţele acumulate de student pe parcursul anilor de studiu, precum şi probleme concrete ale activităţii din domeniul de specialitate; |
ANUL II - Discipline optionale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Managementul proiectelor *** | Familiarizarea cu fondul principal de cunoştinţe necesare la elaborarea şi implementarea proiectelor. |
Biodiversitatea şi societatea *** | ▪Cunoaşterea şi însuşirea de către masteranzi a noţiunilor şi conceptelor de bază pentru formarea unei concepţii unitare asupra domeniului şi a importanţei implicării teoretice şi practice a societăţii în conservarea biodiversităţii. ▪Analiza cauzelor care au dus la diminuarea biodiversității, la alterarea sau distrugerea mediilor de viaţă, diminuarea resurselor naturale și reflectarea lor asupra societății. ▪Conștientizarea societății civile pentru înțelegerea importanței biodiversității. |