Horticultură
Misiunea acestui program este să formeze specialişti în domeniul horticulturii cu competențe specifice în: pomicultură, viticultură și vinificație, legumicultură, floricultură și artă florală, arboricultură ornamentală şi peisagistică, în vederea integrării acestora în activități de producție, cercetare, învățământ, precum și în alte domenii conexe.
Programul de studii este conceput astfel încât să dezvolte abilitățile practice specifice acestui domeniului privind înființarea, întreținerea și exploatația culturilor horticole.
Acest program asigură absolvenţilor competenţe privind:
- Elaborarea și utilizarea tehnologiilor de producție horticolă durabilă;
- Diagnosticarea și rezolvarea problemelor legate de organizarea și managementul fermelor horticole;
- Dezvoltarea unei filiere de producție horticolă;
- Producerea și valorificarea semințelor și a materialului săditor horticol;
- Utilizarea de tehnici și metode specifice pentru degustarea produselor horticole și aprecierea calității acestora;
Descoperă planurile de învățământ (IF)
ANUL I - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Bazele horticulturii | Cunoaşterea importanţei economice, sociale şi estetice a meseriei de horticultor. Cunoaşterea sectoarelor de producţie în domeniul horticol, în vederea creării bazei de cunoştinţe fundamentale teoretice a ştiinţelor horticole. |
Matematică şi informatică | Sa formuleze modelul matematic al unor probleme practice utilizate in cercetarile horticole (de ex. modelul matematic al cresterii in timp al unei plante) Sa abordeze realist problemele din horticultura utilizand tehnici de optimizare. Sa opereze cu notiunile de baza si sa incadreze diverse probleme practice in clasa corespunzatoare Utilizarea computerelor/softurilor specifice în studiul matematicii |
Botanică horticolă | Cunoaşterea noţiunilor de citologie şi histologie; Cunoaşterea morfologiei şi anatomiei organelor plantelor şi a modului de înmulţire şi răspândire a acestora; Cunoaşterea taxonilor, nomenclatura plantelor şi a sistemelor de clasificare în ordinea evoluţiei, de la cele mai simple la cele mai evoluate plante (Angiospermae); Descrierea familiilor şi a principalelor specii de interes horticol, cu menţionarea ecologiei şi importanţei acestora pentru mediu şi activităţile umane. |
Biochimie | Insusirea unor notiuni fundamentale privind structura, proprietăţile şi rolul compuşilor biochimici din organismele vegetale necesare pentru înţelegerea şi interpretarea corectă a proceselor chimice care au loc în produsele horticole în timpul cresterii si dezvoltării, după recoltare şi în cursul proceselor ulterioare de prelucrare. |
Bază energetică şi mașini horticole (sem I) | Crearea de competențe privind utilizarea eficientă a resurselor şi a bazei energetice Dezvoltarea de abilități privind integrarea în cadrul unei agriculturi de precizie, cu inputuri minime şi eficiență maximă Dezvoltarea abilităților decizionale privind alegerea sursei energetice optime(motor termic, electric, hidraulic, puterea acestuia, regimul de lucru, etc.) |
Bază energetică și mașini horticole (sem II) | – Crearea de competențe privind utilizarea eficientă a maşinilor şi instalațiilor horticole – Dezvoltarea de abilitați privind integrarea în cadrul unei agriculturi de precizie, cu inputuri minime şi eficientă maximă – Dezvoltarea abilităților decizionale privind alegerea mașinilor horticole de lucru în funcție de diverși factori(cultură, panta terenului, sursa energetica disponibilă, etc.) – Prezentarea construcției şi funcționării maşinilor pentru recoltarea culturilor horticole, pentru condiționarea şi păstrarea produselor horticole; noțiuni fundamentale de exploatare ale acestora – Întocmirea unor tehnologii de mecanizare pentru diverse culturi |
Pedologie | Cunoaşterea proceselor de formare a solurilor pentru a înţelege însuşirile morfologice, fizico-chimice şi măsurile ce se impun pentru îmbunătăţirea proprietăţilor ce constituie anumite restricţii în legătură cu folosirea lor: compactare, aciditate, salinizare, alcalizare, gleizare etc.; – stabilirea celor mai adecvate moduri de folosinţă; – cartarea şi bonitarea terenurilor agricole. |
Aplicații digitale în horticultură | Cunoasterea sistemelor moderne de lucru in exploatatii horticole. Utilizarea instrumentelor IoT si digitale ca suport in horticultura de precizie. |
Agrochimie | Obiectivul general: Dezvoltarea de competenţe cognitive, tehnice şi afectiv-valorice pentru creşterea fertilităţii solului, folosirea eficientă a fondului funciar, a îngrăşămintelor şi amendamentelor, pentru optimizarea nutriţiei plantelor şi obţinerea de recolte mari şi de calitate, în contextual protecţiei mediului înconjurător Obiectivele specifice: Însuşirea cunoştinţelor teoretice şi practice privind: Solul – sursă de elemente nutritive pentru plante (fertilitatea solului, formele elementelor nutritive, însuşirile agrochimice ale solului, controlul stării de fertilitate, corectarea reacţiei); Principiile de nutriţie a plantelor (compoziţia chimică, stările de nutriţie, dereglările de nutriţie, controlul stării de nutriţie ş.a.); Fundamentarea aplicării îngrăşămintelor pentru creşterea fertilităţii solului şi optimizarea nutriţiei plantelor; Tipurile de îngrăşăminte minerale şi organice; Metodele de stabilire a dozelor de îngrăşăminte şi amendamente; Realizarea amestecurilor de îngrăşăminte chimice; Metodele şi epocile de aplicare a îngrăşămintelor; Tehnologiile de amendare şi fertilizare a principalelor grupe de culturi horticole. Însuşirea principalelor metode de analiză a solului, plantelor şi îngrăşămintelor şi dobândirea competenţelor de utilizare a programelor de calculator cu specific agrochimic pentru elaborarea planurilor de fertilizare şi amendare ş.a.: SOFIA, INFOHUM, AMIFERT, SID-online. |
Agrofitotehnie | Identificarea si studiul metodelor de dirijare a factorilor de vegetatie si plantele cultivate, mentinerea si sporirea fertilității solului, crearea de conditii optime necesare plantelor horticole (legume, pomi, vie) in vederea obtinerii unor productii mari si de buna calitate, stabilirea de masuri agrofitotehnice care sa garanteze durabilitatea agroecosistemelor agricole si horticole. Formarea şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale viitorului specialist în horticultură în domeniul culturilor de câmp, prin fundamentarea pe baze ştiinţifice a tehnologiilor de cultivare a acestor plante cu importanță pentru România. |
Genetică | Obiectivul general al disciplinei: Prin orientarea sa, cursul si seminarul, urmaresc sa ofere o cunoastere exacta a rolului geneticii în ameliorarea plantelor, sa descrie mecanismele genetice care guverneaza si determina diversele caracteristici ale plantelor si metodele de creare a soiurilor de plante, cât şi a dezvolta capacitatea cursanţilor de a identifica rolul factorului genetic în dezvoltarea organismelor, sa elaboreze strategii de integrare a geneticii în soluţionarea problemelor actuale. Obiectivele specifice: – Cunoașterea exactă a mecanismelor eredității caracterelor calitative și cantitative la plante; – Cunoștiințe temeinice despre rolul factorului genetic în dezvoltarea plantelor ; – Cunoștiințe temeinice despre determinismul genetic al sexelor la plante ; – Cunoștiințe temeinice despre principiile genetice ale ameliorării plantelor și producerii de sămânță. – Capacitatea de a aplica în practică principiile de ameliorare și producere de sămânță la plante; – Capacitatea de a identifica diversele mutații naturale sau induse ce apar în cadrul unei populații; – Capacitatea de a asigura exprimarea potențialului genetic al soiurilor în condiții diferite de cultură . – Capacitatea de a elabora strategii de integrare a geneticii în soluționarea problemelor actuale; – Formarea deprinderilor de utlizare a cunoştinţelor ştiinţifice de genetică pentru argumentarea ideilor şi luarea deciziilor. |
| Intărirea şi menţinerea stării de sănătate, asigurarea unei funcţionalităţi optime a organismului, corectarea unor atitudini posturale deficiente, formarea şi educarea unor deprinderi igienice noi, formarea unui bogat bagaj de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi motrice, educarea conduitei în spirit sportiv (fair-play), dezvoltarea fizică armonioasă, educarea trăsăturilor de caracter (volitive; motivaţionale; estetice), formarea capacităţii de practicare independentă a exerciţiului fizic. |
Practică (4 săptămâni) | Obiectivul general al disciplinei. Să își însușească cunoștințele referitoare la horticultură în general și la botanică. Pedologie, agrochimie, mecanizare în special. |
ANUL I - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Engleză | Dobândirea abilităţilor necesare pentru a putea de a utiliza cu succes limba engleză – citit, scris, comunicare orală – în orice context general şi profesional. Dezvoltarea competenţelor de comunicare şi relaţionare profesională în limba engleză şi a capacităţii de învăţare autonomă pe tot parcursul vieţii. Dezvoltarea vocabularului specific limbii engleze aplicate domeniului silvic. Dezvoltarea competenţelor de comunicare orală folosind terminologia specifică. Dezvoltarea abilității de diferențiere și utilizare adecvată a diferitelor registre lingvistice ale limbii engleze pentru afaceri. Dezvoltarea competenţelor de comunicare scrisă în limba engleză |
| 1. Să stăpânească regulile de pronunție predate; 2. Să utilizeze (la oral şi în scris) vocabularul specific predat şi structurile gramaticale achiziționate; 3. Să înțeleagă mesaje scrise sau orale simple sau scurte texte de specialitate; 4. Să traducă texte simple cu subiect general, insistând pe vocabularul profesional, sau scurte texte de specialitate; 5. Să participe activ la un dialog în limba franceză; 6. Să dea naștere unor dialoguri; 7. Să realizeze scurte prezentări; 8. Să ia notițe; 9. Să lucreze cu dicționare explicative (română-franceză; franceză-română), dar şi cu dicționare de specialitate (conform profilului) |
Agrometeorologie/Biofizică | Cursul si lucrarile practice sunt concepute astfel incat sa permita intelegerea si cunosterea noţiunilor necesare înţelegerii structurii şi compoziţiei atmosferei, a parametrilor fizici ce caracterizează aerul atmosferic, a proceselor şi fenomenelor fizice din atmosferă şi a influenţei exercitate de starea timpului şi de climă asupra vegetaţiei. Sunt prezentate metodele şi tehnicile de măsură ale principalelor elemente meteorologice ce caracterizează mediul de viaţă al vegetaţiei, precum şi influenţa şi efectele exercitate de fiecare în parte asupra vegetaţiei. |
ANUL I - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Voluntariat | |
Limba spaniolă |
ANUL II - Discipline obligatorii
Tehnică experimentală
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Fiziologia plantelor | Cunoaşterea şi înţelegerea proceselor fiziologice care au o importanţă majoră pentru funcţionarea normală a plantelor, atât în condiţii favorabile de viaţă, cât şi în condiţii de stres. |
Entomologie | Se urmăreşte instruirea teoretică şi practică a viitorilor ingineri horticoli în cunoaşterea caracterelor morfologice, a ciclului biologic şi a modului de atac ai principalilor dăunători din horticultură, în scopul cunoașterii acestora şi aplicarea măsurilor adecvate de combatere. Se insistă în mod deosebit asupra protecţiei ecosistemelor horticole prin aplicarea tratamentelor chimice numai în funcţie de pragurile critice de dăunare şi eficiența economică a acestora. Sunt abordate metode de combatere biologică a dăunătorilor. |
Fitopatologie | Crearea de competenţe şi abilităţi necesare cunoaşterii bolilor plantelor horticole, a patogenilor implicati şi a măsurilor si mijloacelor de control adecvate; dezvoltarea capacității de a elabora strategii de protecţie a culturilor horticole (expertiză fitosanitară, fundamentarea bazelor teoretice şi recomandarea soluţiilor practice pentru managementul bolilor) |
Topografie | Disciplina are ca scop prezentarea studenţilor noţiunile de bază ale topografiei, a aparaturi de măsurare a unghiurilor, distanţelor şi cotelor. Sunt prezentate metodele de măsurare a unghiurilor, distanţelor şi cotelor, precum şi modalitățile de întocmire a planurilor de situaţie din prelucrarea datelor obţinute din măsurători. |
Contabilitate | Cunoaşterea şi înţelegerea fundamentelor teoretice şi a obiectivelor contabilităţii, a modalităţilor de realizare a obiectului său de studiu, a rolului acesteia în cadrul unei entității. Cunoaşterea și înţelegerea principiilor de bază aplicate, noţiuni referitoare la patrimoniul unei societăţi, modul de efectuare a analizei contabile. Cunoaşterea și înţelegerea înregistrării operațiunilor economice ale unei entității. |
Arboricultură ornamentală | Recunoașterea speciilor lemnoase ornamentale și cunoașterea tehnologiilor de producere, a valorificării și utilizării acestora în spațiile verzi. |
Floricultură (sem I) | Familiarizarea studenţilor cu aspectele generale privitoare la biologia, ecologia şi tehnologia speciilor floricole ca etapă preliminară în dobândirea rigorii ştiinţifice necesare pentru elaborarea conceptelor teoretice şi a soluţiilor practice care stau la baza deciziilor tehnologice şi manageriale specifice unei exploataţii floricole. Cunoașterea importanței și rolului plantelor floricole în producția horticolă. Cunoașterea exigențelor plantelor floricole față de factorii de mediu și a impactului acestora asupra ciclului biologic și potențialului productiv al plantelor. Cunoașterea posibilităților de înmulțire a plantelor floricole și a modalităților practice de realizare a acestora. Cunoașterea variantelor de realizare a producției floricole și a posibilităților de esalonare, condiționare, stocare și comercializare a acesteia. |
Floricultură (sem II) | Familiarizarea studenţilor cu aspectele particulare privitoare la biologia, ecologia şi tehnologia speciilor floricole ca etapă definitorie în dobândirea rigorii ştiinţifice necesare pentru elaborarea conceptelor teoretice şi a soluţiilor practice care stau la baza deciziilor tehnologice şi manageriale specifice unei exploataţii floricole pe direcţii de producţie (flori tăiate, plante în ghivece, plante pentru decorul spațiilor verzi). Cunoașterea verigilor tehnologice de producere, condiționare, păstrare și valorificare a florilor tăiate. Cunoașterea verigilor tehnologice de producere, îngrijire și valorificare a plantelor cultivate în ghivece. Cunoașterea verigilor tehnologice de producere, valorificare și îngrijire a materialului săditor destinate realizării decorului parcurilor și grădinilor. |
Ecologie şi protecția mediului | Identificarea si studiul factorilor ecologici,a relatiilor dintre lumea vie si mediu,precum si metodele de rezilienta a acestor factori.Intelegerea rolului fiecarei specii in lantul trofic universal si importanta protectiei acestora in scopul mentinerii echilibrului ecologic al vietii pe Pamant.Intelegerea fenomenului de schimbare climatica si repercursiunile acestui fenomen asupra lumii in general si a agriculturii in special.Fenomenele de poluare a resurselor naurale(apa,pamant,aer),influente si protectie.Resursele regenerabile si neregenerabile ale planetei si a importantei Ecologiei ca stiinta in identificarea ,prevenirea si protectia acestora in vederea sporirii recoltelor din agricultura si horticultura. |
| Intărirea şi menţinerea stării de sănătate, asigurarea unei funcţionalităţi optime a organismului, corectarea unor atitudini posturale deficiente, formarea şi educarea unor deprinderi igienice noi, formarea unui bogat bagaj de cunoştinţe, priceperi şi deprinderi motrice, educarea conduitei în spirit sportiv (fair-play), dezvoltarea fizică armonioasă, educarea trăsăturilor de caracter (volitive; motivaţionale; estetice), formarea capacităţii de practicare independentă a exerciţiului fizic. |
Practică (4 săptămâni) | Obiectivul general al disciplinei. Să își însușească cunoștințele referitoare la horticultură în general și în special la Floricultură, Arboricultură, Protecția plantelor și lucrări în câmpul de pepinieră pomicolă și viticultură. |
ANUL II - Discipline optionale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Engleză | Dobândirea abilităţilor necesare pentru a putea de a utiliza cu succes limba engleză – citit, scris, comunicare orală – în orice context general şi profesional. Dezvoltarea competenţelor de comunicare şi relaţionare profesională în limba engleză şi a capacităţii de învăţare autonomă pe tot parcursul vieţii. Dezvoltarea vocabularului specific limbii engleze aplicate domeniului silvic. Dezvoltarea competenţelor de comunicare orală folosind terminologia specifică. Dezvoltarea abilității de diferențiere și utilizare adecvată a diferitelor registre lingvistice ale limbii engleze pentru afaceri. Dezvoltarea competenţelor de comunicare scrisă în limba engleză. |
Franceză (sem I) | 1. Să stăpânească regulile de pronunție predate; 2. Să utilizeze (la oral şi în scris) vocabularul specific predat şi structurile gramaticale achiziționate; 3. Să înțeleagă mesaje scrise sau orale simple sau scurte texte de specialitate; 4. Să traducă texte diverse, insistând pe vocabularul profesional, sau scurte texte de specialitate; 5. Să participe activ la un dialog în limba franceză; 6. Să dea naștere unor dialoguri; 7. Să realizeze scurte prezentări; 8. Să ia notițe complexe direct în limba franceză; 9. Să lucreze cu dicționare explicative (română-franceză; franceză-română) şi cu dicționare tehnice / de specialitate. |
Franceză (sem II) | |
ANUL II - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Limba spaniolă | |
Voluntariat | |
Permacultură | Obiectivul general este asigurarea transferului de cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru înțelegerea, Elaborarea şi utilizarea termenului de permacultură Intelegerea modelului și realizarea proiectării modelului de permacultură |
ANUL III - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Legumicultură generală | 1. Cunoașterea sortimentului legumicol , a particularităților biologice a speciilor legumicole, a relațiilor acestora cu factorii de mediu și corelarea cu tehnologia de cultură, în diverse sisteme. 2. Cunoașterea metodelor de înmultire a plantelor legumicole și implicațiile acestora în tehnologia de cultură. 3. Cunoașterea sistemelor de cultura și a elementelor tehnologice în cultura legumelor în vederea creșterii randamentului productiv. 4. Cunoașterea importanței speciilor legumicole, a istoriei cultivării legumelor, a cadrului natural și bazei tehnico-materiale pentru producerea legumelor. 5. Cunoaşterea tehnologiilor generale de cultură a plantelor legumicole în câmp şi spaţii protejate cu impact cât mai redus asupra mediului înconjurător. |
Pomicultură generală | Însușirea cunoștințelor de bază privind morfologia şi fiziologia pomilor şi arbuștilor fructiferi, cerințele acestora față de factorii de mediu, ciclul ontogenetic şi anual, producerea materialului săditor pomicol, organizarea, întreținerea şi exploatarea unei plantații pomicole moderne. |
Viticultură generală | Cunoaşterea particularităților agrobiologice ale viței-de-vie, în vederea satisfacerii lor, prin elaborarea unor soluţii tehnologice durabile pentru sistemele convenţionale de cultură, ţinând seama de toţi factorii de mediu, prin folosirea mai raţională a tuturor mijloacelor de producţie (solul, îngrăşămintele, calitatea deosebită a soiurilor, pesticidele), în aşa fel încât impactul asupra mediului înconjurător să fie minim. Prezentarea principiilor şi a metodelor (clasice și moderne), care stau la baza producerii materialului săditor viticol, precum și a factorilor ecopedoclimatici care influenţează calitatea acestuia. Aplicarea tehnologiilor noi, încă de la înființarea plantațiilor, în scopul obținerii unor plantații fără goluri, care să asigure recolte mari, relativ constante, de calitate superioară, în condiţii de competitivitate şi de eficienţă economică. |
Arhitectură peisageră | Cunoaşterea funcţionalității şi organizării diferitelor categorii de spaţii verzi. Cunoașterea principiilor de proiectare a diferitelor amenajări peisagistice. |
Îmbunătăţiri funciare | Obiectivul principal al disciplinei : formarea tehnică a specialiştilor horticultori pentru valorificarea terenurilor agricole cu categorii de folosinţă specifice domeniului, în condiţii de exploatare durabilă a resurselor agricole. Obiectivul profesional: elaborarea şi utilizarea tehnologiilor de producţie horticolă moderne, utilizand tehnici hidroameliorative de îmbunătățiri funciare: amenajări de irigații, amenajări de desecare-drenaj și amenajări antierozionale pe terenurile în pantă ; |
Ampelografie | Cunoaşterea originii soiurilor de viţă-de-vie şi factorii care modifică structura și evoluția genetică a acestora. Metodologia de descriere şi recunoaştere a soiurilor şi studierea legilor care guvernează variabilitatea caracterelor în funcţie de condiţiile ecologo-geografice în care s-au format diferite soiuri. Cercetarea şi cunoaşterea fenomenelor de variabilitate în interiorul soiurilor care duce la apariţia de genotipuri, şi care reprezintă surse permanente de germoplasmă pentru obţinerea de selecţii clonale. Studiul şi cunoaşterea principalelor podgorii din România – condiţiile climatice, centrele viticole, sortimente, direcţii de producţie; Prezentarea principalelor podgorii şi sortimente din ţările membre ale uniunii europeane. Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor de struguri de masă; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor apirene; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor pentru vinuri albe şi roşii zonate; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor noi obţinute în România precum şi soiuri cu rezistenţă biologică obţinute în România. |
Microînmulţirea plantelor horticole | Cunoaşterea unor metode rapide şi eficiente de înmulţire a plantelor hortcole în urma cărora se obţine material săditor liber de boli şi dăunători. Cele mai multe din aceste metode se bazează pe caracteristica celulei vegetale de a reface părţi pierdute ale plantei mamă numai în condiţii de laborator. Cunoaşterea şi deprinderea abilităţilor tehnice in ceea ce priveşte tehnica micropropagării. |
Marketing | Cunoașterea, înțelegerea conceptelor, teoriilor și metodelor de bază ale marketing-ului. Utilizarea bazei de cunoștințe pentru aplicarea și interpretarea conceptelor, enunțurilor, proceselor. Aplicarea principiilor și metodelor de bază pentru rezolvarea problemelor / situațiilor definite de marketing. |
Artă florală | Familiarizarea cu aspecte legate de studiul tipurilor de compoziţii florale, specifice spaţiul geografic oriental şi occidental, a mijloacelor de execuţie şi a posibilităţilor de utilizare a acestora în cadrul manifestărilor oficiale şi particulare şi integrarea lor în decorul spaţiilor interioare şi exterioare ca etapă preliminară în dobândirea cunoștințelor și a tehnicii de lucru necesare în elaborarea conceptelor teoretice și a soluțiilor practice care stau la baza realizării produselor estetice vegetale. Cunoașterea tehnicilor de recoltare, condiționare și păstrare a materialului vegetal destinat executării aranjamentelor florale; Cunoașterea şi alegerea corespunzătoare a materialului vegetal, a vaselor și accesoriilor conform tipului de compoziţie florală ales; Cunoașterea și realizarea tipurilor de buchete şi compoziţii florale în raport cu evenimentul şi tema cărora le sunt destinate; Cunoasterea și realizarea tipurilor de aranjamente florale efectuate în vase în raport cu stilul și spațiul geografic căruia îi aparțin; Cunoasterea și realizarea de structuri şi instalaţii florale; Formarea deprinderilor referitoare la modalităţile de alegere și asociere a materialului vegetal intr-o compoziţie și a aplicării tehnicilor de lucru specifice; |
Politici agricole comunitare | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii si aplicarii politicilor agricole comunitare si a efectelor acestora asupra agriculturii. Organizarea si functionarea pietelor agricole sub impactul politicilor comunitare. Utilizarea instrumentelor financiare specifice. |
Metodologia elaborării proiectului de diplomă | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii lucararii de diploma. Utilizarea instrumentelor de lucru in prelucrarea si interpretarea datelor primare, a rezultatelor si modalitatilor de prezentare a acestora in cadrul lucrarii de diploma. |
Practică (4 săptămâni) | Să își însușească cunoștințele referitoare la horticultură în general și în special la Pomicultură, Viticultură, Oenologie. |
ANUL III - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Legislație/Sociologie | Introducere generală în problemele legale si institutionale din domeniu; Cunoaşterea legislaţiei naționale in domeniu, a tratatelor şi a convenţiilor internaţionale la care România este parte precum şi a reglementarilor europene; Dobândirea competenţelor necesare pentru interpretarea şi aplicarea corectă a legilor din domeniul hortiviticol si a celor din sfera înființării afacerilor în structurile în care vor activa absolvenţii |
ANUL III - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Gazon | Dezvoltarea și aprofundarea nivelului de expertiză, pe problematica modalităţilor de înfiinţare şi întreţinere a peluzelor de gazon din parcuri şi grădini. Cunoaşterea originii, particularităţilor morfologice, biologice şi exigenţelor ecologice specifice în vederea obţinerii efectelor decorative durabile. |
Horticultură tropicală | Cunoașterea zonelor biogeografice ale TERREI, solului şi vegetației din climatul tropical. Aspecte morfo-anatomice generale despre principalele specii de plante tropicale. Dobândirea de informații despre tehnologia şi utilizarea speciilor de plante tropicale. |
Voluntariat |
ANUL IV - Discipline obligatorii
Tehnologia produselor horticole
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Oenologie (sem I) | Scopul cursului este de a iniția viitorii specialiști în principiile şi tehnicile de elaborare a vinurilor brute (stricto sensu). Cunoașterea însușirilor fizico-chimice ale strugurilor în vederea prelucrării lor pentru obținerea de vinuri şi alte băuturi pe bază de vin; compoziția chimică a mustului şi vinului, corecții aplicate; operații prefermentative şi fermentația; construcții şi recipiente utilizate în vinificație. |
Oenologie (sem II) | Scopul cursului este de a iniția viitorii specialiști în principiile şi tehnicile de maturare, condiționare şi stabilizare a vinurilor în vederea elaborării produsului finit pentru valorificare comercială. Cunoașterea însușirilor fizico-chimice ale vinurilor, principiile şi tehnicile de stocare, stabilizare, condiționare şi îmbuteliere a vinurilor; cunoașterea bolilor şi defectelor care pot apare în produsul final nestabilizat corespunzător |
Legumicultură specială | Cunoaşterea şi utilizarea tehnologiilor de cultură a speciilor legumicole; Descrierea fundamentelor ştiinţifice, teoretice şi practice, care stau la baza aplicării tehnologiilor de cultură la speciile legumicole; Utilizarea de mijloace şi metode pentru determinarea calităţii produselor legumicole; Explicarea modului de organizare a unei ferme legumicole, a tehnologiei de cultură, recoltarea, condiţionarea şi valorificarea legumelor; |
Pomologie | Cunoaşterea tehnologiei diferenţiate de cultură a speciilor pomicole Cunoaşterea particularităţilor biologice şi a relaţiilor cu factorii de mediu a speciilor pomicole cu implicaţii directe asupra tehnologiei de cultură |
Ameliorarea plantelor horticole | Cunoaşterea obiectivelor și metodelor de ameliorare la principalele specii horticole. Identificarea și alegerea materialului inițial utilizat în ameliorarea plantelor. Cunoașterea particularităților ameliorative la speciile horticole de bază. |
Management | Definirea elementelor economice care stau la baza organizării și funcționării unei ferme horticole. Identificarea și explicarea diferențiată a nevoilor manageriale, elaborarea și fundamentarea deciziilor manageriale. Elaborarea și implementarea unor planuri de producție / servicii pentru structurile organizatorice ale fermei. Evaluarea eficienței implementării strategiilor de management și a planurilor de măsuri organizatorice . |
Culturi horticole fără sol | Disciplina „Culturi horticole fără sol” predată studenţilor anului IV, de la Facultatea de Horticultură, are ca obiectiv însuşirea și instruirea teoretică şi practică a studenţilor în vederea pregătirii acestora ca viitori specialişti în domeniul horticol |
Asigurări şi reasigurări | Cunoasterea produselor de asigurari agricole, pasii vanzarii si tehnici de negociere si finalizare. Dezvoltarea capacităţii de a se întegra şi de a lucra în cadrul unui Unit (echipa); Dezvoltarea capacităţii de a-si manageria singuri resursele (de timp, bani, disponibilitate profesionala si emotională). Dezvoltarea capacitatii de management al propriilor resurse |
Metodologia de elaborare a proiectului de diplomă | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii lucararii de diploma. Utilizarea instrumentelor de lucru in prelucrarea si interpretarea datelor primare, a rezultatelor si modalitatilor de prezentare a acestora in cadrul lucrarii de diploma |
Practică pentru finalizarea proiectului de diplomă (3 săptămâni) | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii lucararii de diploma. Utilizarea instrumentelor de lucru in prelucrarea si interpretarea datelor primare, a rezultatelor si modalitatilor de prezentare a acestora in cadrul lucrarii de diploma |
ANUL IV - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Managementul calităţii produselor horticole/Prod. Mat. săditor horticol | Familiarizarea studenţilor cu problema atât de complexă şi actuală a managementului calităţii si sigurantei produselor agroalimentare. În permanenţă se vor face referiri la legislaţia europeană din domeniu şi la standardele internaţionale de calitate (ISO 9001 și principiile HACCP). Prezentarea caracteristicilor de calitate ale produselor horticole. Ca obiective specifice: – Cunoasterea modului de implementare a Sistemului de management al calitatii intr-o organizatie – Cunoasterea modului de implementare a Sistemului de management al sigurantei produselor horticole intr-o organizatie |
ANUL IV - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Zootehnie generală | |
Gestionarea amenajărilor peisagere |
Descoperă planurile de învățământ (ID)
ANUL I - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Bazele horticulturii | Cunoaşterea importanţei economice, sociale şi estetice a meseriei de horticultor. Cunoaşterea sectoarelor de producţie în domeniul horticol, în vederea creării bazei de cunoştinţe fundamentale teoretice a ştiinţelor horticole. |
Matematică şi informatică | Sa formuleze modelul matematic al unor probleme practice utilizate in cercetarile horticole (de ex. modelul matematic al cresterii in timp al unei plante) Sa abordeze realist problemele din horticultura utilizand tehnici de optimizare. Utilizarea computerelor/softurilor specifice în studiul matematicii |
Botanică horticolă | Cunoaşterea noţiunilor de citologie şi histologie; Cunoaşterea morfologiei şi anatomiei organelor plantelor şi a modului de înmulţire şi răspândire a plantelor; Cunoaşterea taxonilor, nomenclatura plantelor şi a sistemelor de clasificare în ordinea evoluţiei, de la cele mai simple la cele mai evoluate plante (Angiospermae); Cunoaşterea caracterelor esențiale ale principalelor familii şi genuri de interes horticol şi importanţa acestora pentru mediu şi activităţile umane. |
Biochimie | Obiectivul general este însușirea unor noțiuni fundamentale privind structura, proprietăţile şi rolul principalelor clase de compuşi organici din plantele horticole, cunoștințe necesare pentru înţelegerea şi interpretarea corectă a proceselor metabolice care au loc în timpul creșterii și dezvoltării plantelor, precum şi în produsele horticole după recoltare, în timpul păstrării sau procesării. |
Bază energetică şi maşini horticole | Crearea de competențe privind utilizarea eficientă a resurselor şi a bazei energetice Crearea de competențe privind utilizarea eficientă a maşinilor si instalațiilor horticole |
Pedologie | Cunoaşterea proceselor pedogenetice de formare a solurilor si a caracteristicilor fizice, chimice si biologice, deoarece de aceste însuşiri este condiţionată fertilitatea solurilor şi aplicarea măsurilor care se impun pentru conservarea şi îmbunătăţirea proprietăţilor care impun anumite restricţii în utilizarea fondului funciar. Cunoaşterea principalelor unitati de soluri si aplicarii unui management adecvat al acestora. Aplicarea unor tehnologii adecvate pentru cazuri particulare (terenuri în pantă, terenuri nisipoase, terenuri cu excedent temporar de umiditate etc.). |
Aplicații digitale în horticultură | Cunoasterea sistemelor moderne de lucru in exploatatii horticole. Utilizarea instrumentelor IoT si digitale ca suport in horticultura de precizie. |
Agrochimie | Cursul pune la dispoziția studenților informații de specialitate necesare pentru determinarea stării de fertilitate a solului și a stării de nutriţie a plantelor, pe baza cărora să diagnosticheze cauzele dereglărilor nutriţionale și să poată lua măsuri de corecţie care să ducă la sporirea cantitativă şi calitativă a producţiei vegetale fără degradarea mediului înconjurător. |
Agrofitotehnie | Scopul disciplinei constă în formarea şi dezvoltarea competenţelor profesionale ale viitorului specialist în horticultură și în domeniul cultivării culturilor de câmp, prin fundamentarea pe baze ştiinţifice a tehnologiilor de cultivare a acestor plante cu importanță pentru România. |
Genetică | Obiectivul general disciplinei: Prin orientarea sa, studiul individual si activitățile asistate, urmaresc sa ofere o cunoastere exacta a rolului geneticii în ameliorarea plantelor, sa descrie mecanismele genetice care guverneaza si determina diversele caracteristici ale plantelor si metodele de creare a soiurilor de plante.cât şi a dezvolta capacitatea cursanţilor de a identifica rolul factorului genetic în dezvoltarea organismelor, sa elaboreze strategii de integrare a geneticii în soluţionarea problemelor actuale. Obiectivele specifice:De a dezvolta capacitatea cursanţilor de a identifica rolul factorului genetic în dezvoltarea organismelor, sa elaboreze strategii de integrare a geneticii în soluţionarea problemelor actuale. |
Practică 4 săpt | Executarea corectă a activităților practice specifice, în concordanță cu notiunile teoretice studiate și acumulate în urma studiului individual. |
ANUL I - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Engleză | Dezvoltarea limbajului de specialitate, precum și însușirea unor noțiuni detaliate privind gramatica și lexicul limbii engleze, avându-se în vedere dezvoltarea aptitudinilor de comunicare orală și scrisă. – Înțelegerea diferențelor dintre engleza generală de comunicare și engleza din domeniul horticol; – Însușirea și aplicarea regulilor utilizate în engleza de specialitate; – Asimilarea și utilizarea competentă a vocabularului de specialitate din domeniul horticulturii; – Familiarizarea cu terminologia tehnică referitoare la aparatură, echipamente și instrumente, procese, procedee și proceduri specifice activităţilor horticole; – Însuşirea şi utilizarea unor tehnici de comunicare eficientă în domeniul horticulturii. |
Franceză | Cursul practic de limba franceză pentru anul I urmăreşte instruirea studenţilor în scopul aprofundării unor noţiuni esenţiale privind gramatica şi lexicul limbii franceze, avându-se în vedere dezvoltarea aptitudinilor de comunicare verbală şi scrisă. Scopul final vizează capacitatea cursanţilor: de a se familiariza cu câteva aspecte ale modului de viaţă tipic lumii francofone ; de a înţelege şi interpreta informaţii detaliate dintr-un anumit domeniu; de a exprima opinii personale asupra unor teme cotidiene, utilizând un vocabular adecvat; de a redacta scurte texte argumentative pe o temă dată; de a-şi dezvolta competenţa lingvistică prin identificarea, înţelegerea şi însuşirea unor chestiuni esenţiale de gramatică. |
Agrometeorologie/Biofizică | Cursul si lucrarile practice sunt concepute astfel incat sa permita intelegerea si cunosterea noţiunilor necesare înţelegerii structurii şi compoziţiei atmosferei, a parametrilor fizici ce caracterizează aerul atmosferic, a proceselor şi fenomenelor fizice din atmosferă şi a influenţei exercitate de starea timpului şi de climă asupra vegetaţiei. Sunt prezentate metodele şi tehnicile de măsură ale principalelor elemente meteorologice ce caracterizează mediul de viaţă al vegetaţiei, precum şi influenţa şi efectele exercitate de fiecare în parte asupra vegetaţiei. |
ANUL I - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Limba spaniolă | |
Voluntariat |
ANUL II - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Fiziologia plantelor | ● Cunoaşterea şi înţelegerea proceselor fiziologice care au o importanţă majoră pentru funcţionarea normală a plantelor, atât în condiţii favorabile de viaţă, cât şi în condiţii de stres. ● Utilizarea adecvată de criterii şi metode standard de evaluare a capacităţii de adaptare a plantelor la condiţii noi de viaţă, inclusiv pentru stabilirea unor indicatori fiziologici privind rezistenţa plantelor la factori de stres biotic şi abiotic sau/şi prezervarea calităţii produselor horticole în perioada post recoltă. ● Elaborarea de proiecte profesionale cu utilizarea unor principii şi metode consacrate în domeniu. ● Familiarizarea cu rolurile şi activităţile specifice muncii în echipă şi distribuirea de sarcini pentru nivelurile subordonate; ● Conştientizarea nevoii de formare continuă; utilizarea eficientă a resurselor şi tehnicilor de învăţare pentru dezvoltarea personală şi profesională. |
Entomologie | Se urmăreşte instruirea teoretică şi practică a viitorilor ingineri horticoli în cunoaşterea caracterelor morfologice, a ciclului biologic şi a modului de atac ai principalilor dăunători din horticultură, în scopul cunoașterii acestora şi aplicarea măsurilor adecvate de combatere. Se insistă în mod deosebit asupra protecţiei ecosistemelor horticole prin aplicarea tratamentelor chimice numai în funcţie de pragurile critice de dăunare şi eficiența economică a acestora. Sunt abordate metode de combatere biologică a dăunătorilor. |
Fitopatologie | Formarea unor specialisti cu competenţe specifice, capabili să: stabilească diagnoza corectă a bolilor; să elaboreze /aplice strategii de management al bolilor, în contextul actual de durabilitate, competitivitate, calitate. |
Topografie | În cadrul acestei discipline studenții se vor familiariza cu noțiuni generale de scară, plan, profil longitudinal, calcul de suprafețe. Totodată vor deprinde noțiunile de bază legate de instrumentele topografice cu lunetă mobilă precum și cele legate de instrumentele cu lunetă rigidă |
Contabilitate | Cunoaşterea şi înţelegerea fundamentelor teoretice şi a obiectivelor contabilităţii, a modalităţilor de realizare a obiectului său de studiu, a rolului acesteia în cadrul unei entității. Cunoaşterea și înţelegerea principiilor de bază aplicate, noţiuni referitoare la patrimoniul unei societăţi, modul de efectuare a analizei contabile. Cunoaşterea și înţelegerea înregistrării operațiunilor economice ale unei entității. |
Arboricultură ornamentală | Obiectivul general al disciplinei: recunoașterea speciilor dendrologice ornamentale și cunoașterea tehnologiilor de producere, valorificare și utilizare a acestora în spațiile verzi publice și private Obiective specifice: – recunoașterea speciilor și cultivarurilor de arbori și arbuști ornamentali indigeni și exotici – însușirea teoretică și practică a tehnologiilor moderne de producere și valorificare a speciilor de conifere și foioase – cunoașterea organizării și administrării unei pepiniere dendrologice |
Floricultură | Familiarizarea studenţilor cu aspectele generale privitoare la biologia, ecologia şi tehnologia speciilor floricole ca etapă preliminară în dobândirea rigorii ştiinţifice necesare pentru elaborarea conceptelor teoretice şi a soluţiilor practice care stau la baza deciziilor tehnologice şi manageriale specifice unei exploataţii floricole. Cunoașterea importanței și rolului plantelor floricole în producția horticolă. Cunoașterea exigențelor plantelor floricole față de factorii de mediu și a impactului acestora asupra ciclului biologic și potențialului productiv al plantelor. Cunoașterea posibilităților de înmulțire a plantelor floricole și a modalităților practice de realizare a acestora. Cunoașterea variantelor de realizare a producției floricole și a posibilităților de esalonare, condiționare, stocare și comercializare a acesteia. |
Tehnică experimentală | Familiarizarea studenților cu elementele de bază ale experiențelor de câmp, a proiectării și execuției experienței. Cunoașterea tehnicilor de calcul și interpretare adaptate fiecarui tip de experiență, proiectată potrivit scopului și gradului de precizie impus de nivelul experimentării. Cunoașterea generală a modului în care experimentarea din câmp sau tehnicile speciale de cercetare permit rezolvarea unor probleme apărute în practică sau duc la dezvoltarea unor noi domenii de cercetare. |
Ecologie şi protecţia mediului | Cunoașterea, înțelegerea conceptelor, a teoriilor și metodelor utilizate în domeniul ecologiei și protecției mediului, a influenței antropice asupra mediului înconjurător ca urmare a activităților umane/ industriale. Realizarea de studii cu privire la principalele probleme de mediu identificate în zona de domiciliu a studenților și găsirea de soluții pentru problemele identificate. |
Practică (4 săptămâni) | Executarea corectă a activităților practice specifice, în concordanță cu notiunile teoretice studiate și acumulate în urma studiului individual. |
ANUL II - Discipline optionale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Engleză | – Înţelegerea şi interpretarea unor informaţii detaliate din domeniul horticol; – Dezvoltarea capacităţii de a exprima opinii personale asupra unor teme de specialitate, utilizând un vocabular adecvat; – Dezvoltarea capacităţii de a redacta scurte texte argumentative pe o temă dată; – Dezvoltarea competenţei lingvistice prin identificarea, înţelegerea şi însuşirea unor chestiuni detaliate privind gramatica şi vocabularul limbii engleze. |
Franceză | Cursul practic de limba franceză pentru anul II urmăreşte instruirea studenţilor în scopul aprofundării unor noţiuni esenţiale privind gramatica şi lexicul limbii franceze, avându-se în vedere dezvoltarea aptitudinilor de comunicare verbală şi scrisă. Scopul final vizează capacitatea cursanţilor: de a se familiariza cu câteva aspecte ale modului de viaţă tipic lumii francofone ; de a înţelege şi interpreta informaţii detaliate dintr-un anumit domeniu; de a exprima opinii personale asupra unor teme cotidiene, utilizând un vocabular adecvat; de a redacta scurte texte argumentative pe o temă dată; de a-şi dezvolta competenţa lingvistică prin identificarea, înţelegerea şi însuşirea unor chestiuni esenţiale de gramatică. |
ANUL II - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Limba spaniolă | |
Voluntariat | |
Permacultură | Obiectivul general este asigurarea transferului de cunoştinţe şi abilităţi necesare pentru înțelegerea, elaborarea şi utilizarea termenului de permacultură Intelegerea modelului și realizarea proiectării modelului de permacultură |
ANUL III - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Legumicultură generală | 1. Cunoașterea sortimentului legumicol , a particularităților biologice a speciilor legumicole, a relațiilor acestora cu factorii de mediu și corelarea cu tehnologia de cultură, în diverse sisteme. 2. Cunoașterea metodelor de înmultire a plantelor legumicole și implicațiile acestora în tehnologia de cultură. 3. Cunoașterea sistemelor de cultura și a elementelor tehnologice în cultura legumelor în vederea creșterii randamentului productiv. 4. Cunoașterea importanței speciilor legumicole, a istoriei cultivării legumelor, a cadrului natural și bazei tehnico-materiale pentru producerea legumelor. 5. Cunoaşterea tehnologiilor generale de cultură a plantelor legumicole în câmp şi spaţii protejate cu impact cât mai redus asupra mediului înconjurător. |
Pomicultură generală | Însuşirea cunoştinţelor de bază privind morfologia şi fiziologia pomilor şi arbuştilor fructiferi, cerinţele acestora faţă de factorii de mediu, ciclul ontogenetic şi anual, producerea materialului săditor pomicol, organizarea, întreţinerea şi exploatarea unei plantaţii pomicole moderne. |
Viticultură generală | Cunoaşterea particularităților agrobiologice ale viței-de-vie, în vederea satisfacerii lor, prin elaborarea unor soluţii tehnologice durabile pentru sistemele convenţionale de cultură, ţinând seama de toţi factorii de mediu, prin folosirea mai raţională a tuturor mijloacelor de producţie (solul, îngrăşămintele, calitatea deosebită a soiurilor, pesticidele), în aşa fel încât impactul asupra mediului înconjurător să fie minim. Prezentarea principiilor şi a metodelor (clasice și moderne), care stau la baza producerii materialului săditor viticol, precum și a factorilor ecopedoclimatici care influenţează calitatea acestuia. Aplicarea tehnologiilor noi, încă de la înființarea plantațiilor, în scopul obținerii unor plantații fără goluri, care să asigure recolte mari, relativ constante, de calitate superioară, în condiţii de competitivitate şi de eficienţă economică. |
Arhitectură peisageră | Dobândirea competențelor de analiză critică a peisajelor, descifrarea elementelor de morfologie peisagistică, formarea capacității de a evalua un peisaj, însușirea unor principii după care funcționează un spațiu, înțelegerea modului cum sunt utilizate spațiile, formarea deprinderii de a proteja mediul și peisajul, cu beneficii directe pentru viața oamenilor și a întregului ecosistem. Înțelegerea procesului de proiectare, modelare și restaurare a peisajului. |
Îmbunătăţiri funciare | Obiectivul principal al disciplinei : formarea tehnică a specialiştilor horticultori pentru valorificarea terenurilor agricole cu categorii de folosinţă specifice domeniului, în condiţii de exploatare durabilă a resurselor agricole. Obiectivul profesional: elaborarea şi utilizarea tehnologiilor de producţie horticolă moderne, utilizand tehnici hidroameliorative de îmbunătățiri funciare: amenajări de irigații, amenajări de desecare-drenaj și amenajări antierozionale pe terenurile în pantă ; |
Ampelografie | Cunoaşterea originii soiurilor de viţă-de-vie şi factorii care modifică structura și evoluția genetică a acestora. Metodologia de descriere şi recunoaştere a soiurilor şi studierea legilor care guvernează variabilitatea caracterelor în funcţie de condiţiile ecologo-geografice în care s-au format diferite soiuri. Cercetarea şi cunoaşterea fenomenelor de variabilitate în interiorul soiurilor care duce la apariţia de genotipuri, şi care reprezintă surse permanente de germoplasmă pentru obţinerea de selecţii clonale. Studiul şi cunoaşterea principalelor podgorii din România – condiţiile climatice, centrele viticole, sortimente, direcţii de producţie; Prezentarea principalelor podgorii şi sortimente din ţările membre ale uniunii europeane. Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor de struguri de masă; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor apirene; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor pentru vinuri albe şi roşii zonate; Studiul principalelor particularităţi biologice, tehnologice şi de cultură ale soiurilor noi obţinute în România precum şi soiuri cu rezistenţă biologică obţinute în România. |
Microînmulţirea plantelor horticole | Cunoașterea unor metode rapide şi eficiente de înmulțire a plantelor horticole în urma cărora se obține material săditor liber de boli şi dăunători. Cele mai multe din aceste metode se bazează pe caracteristica celulei vegetale de a reface părți pierdute ale plantei mamă numai în condiții de laborator. Cunoașterea şi deprinderea abilitaților tehnice in ceea ce privește tehnica micropropagării. |
Marketing | Cunoașterea, înțelegerea conceptelor, teoriilor și metodelor de bază ale marketing-ului. Utilizarea bazei de cunoștințe pentru aplicarea și interpretarea conceptelor, enunțurilor, proceselor. Aplicarea |
Artă florală | Familiarizarea cu aspecte legate de studiul tipurilor de compoziţii florale, specifice spaţiul geografic oriental şi occidental, a mijloacelor de execuţie şi a posibilităţilor de utilizare a acestora în cadrul manifestărilor oficiale şi particulare şi integrarea lor în decorul spaţiilor interioare şi exterioare ca etapă preliminară în dobândirea cunoștințelor și a tehnicii de lucru necesare în elaborarea conceptelor teoretice și a soluțiilor practice care stau la baza realizării produselor estetice vegetale. Cunoașterea tehnicilor de recoltare, condiționare și păstrare a materialului vegetal destinat executării aranjamentelor florale; Cunoașterea şi alegerea corespunzătoare a materialului vegetal, a vaselor și accesoriilor conform tipului de compoziţie florală ales; Cunoașterea și realizarea tipurilor de buchete şi compoziţii florale în raport cu evenimentul şi tema cărora le sunt destinate; Cunoasterea și realizarea tipurilor de aranjamente florale efectuate în vase în raport cu stilul și spațiul geografic căruia îi aparțin; Cunoasterea și realizarea de structuri şi instalaţii florale; Formarea deprinderilor referitoare la modalităţile de alegere și asociere a materialului vegetal intr-o compoziţie și a aplicării tehnicilor de lucru specifice; |
Politici agricole comunitare | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii si aplicarii politicilor agricole comunitare si a efectelor acestora asupra agriculturii. Organizarea si functionarea pietelor agricole sub impactul politicilor comunitare. Utilizarea instrumentelor financiare specifice. |
Metodologia elaborării proiectului de diplomă | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii lucararii de diploma. Utilizarea instrumentelor de lucru in prelucrarea si interpretarea datelor primare, a rezultatelor si modalitatilor de prezentare a acestora in cadrul lucrarii de diploma. |
Practică (4 săptămâni) | Executarea corectă a activităților practice specifice, în concordanță cu notiunile teoretice studiate și acumulate în urma studiului individual. |
ANUL III - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Legislație/Sociologie | Introducere generală în problemele legale si institutionale din domeniu; Cunoaşterea legislaţiei naționale in domeniu, a tratatelor şi a convenţiilor internaţionale la care România este parte precum şi a reglementarilor europene; Dobândirea competenţelor necesare pentru interpretarea şi aplicarea corectă a legilor din domeniul hortiviticol si a celor din sfera înființării afacerilor în structurile în care vor activa absolvenţii |
ANUL III - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Gazon | Obiectivul general al disciplinei: Dezvoltarea și aprofundarea nivelului de expertiză, pe problematica modalităţilor de înfiinţare şi întreţinere a peluzelor de gazon din parcuri şi grădini. Obiective specifice: Cunoaşterea originii, particularităţilor morfologice, biologice şi exigenţelor ecologice specifice în vederea obţinerii efectelor decorative durabile. |
Horticultură tropicală | Cunoașterea zonelor biogeografice ale TERREI, solului şi vegetației din climatul tropical. Aspecte morfo-anatomice generale despre principalele specii de plante tropicale. Dobândirea de informații despre tehnologia şi utilizarea speciilor de plante tropicale. |
Voluntariat |
ANUL IV - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Oenologie | Scopul cursului este de a iniția viitorii specialiști în principiile şi tehnicile de elaborare a vinurilor brute (stricto sensu). Cunoașterea însușirilor fizico-chimice ale strugurilor în vederea prelucrării lor pentru obținerea de vinuri şi alte băuturi pe bază de vin; compoziția chimică a mustului şi vinului, corecții aplicate; operații prefermentative şi fermentația; construcții şi recipiente utilizate în vinificație; principiile şi tehnicile de maturare, condiționare şi stabilizare a vinurilor în vederea elaborării produsului finit pentru valorificare comercială. Cunoașterea însușirilor fizico-chimice ale vinurilor, principiile şi tehnicile de stocare, stabilizare, condiționare şi îmbuteliere a vinurilor; cunoașterea bolilor şi defectelor care pot apare în produsul final nestabilizat corespunzător. |
Tehnologia produselor horticole | Cunoaşterea tehnologiilor de valorificare în stare proaspătă şi prin prelucrare industrială a produselor horticole |
Legumicultură specială | Cunoaşterea şi utilizarea tehnologiilor de cultură a speciilor legumicole; Descrierea fundamentelor ştiinţifice, teoretice şi practice, care stau la baza aplicării tehnologiilor de cultură la speciile legumicole; Utilizarea de mijloace şi metode pentru determinarea calităţii produselor legumicole; Explicarea modului de organizare a unei ferme legumicole, a tehnologiei de cultură, recoltarea, condiţionarea şi valorificarea legumelor; |
Pomologie | Familiarizarea studenţilor de importanţa şi aplicarea tuturor măsurilor tehnologice prin care se poate reduce poluarea mediului în sistemele horticole Proiectarea tehnologiilor de cultură în sistem sustenabil la speciile horticole, cu accent mai ales pe reducerea poluării și obținerii de produse de calitate |
Ameliorarea plantelor horticole | Cunoaşterea obiectivelor și metodelor de ameliorare la principalele specii horticole. Identificarea și alegerea materialului inițial utilizat în ameliorarea plantelor. Cunoașterea particularităților ameliorative la speciile horticole de bază. |
Management | |
Culturi horticole fără sol | Elaborarea şi utilizarea tehnologiilor de culturi horticole fără sol Utilizarea cunoştinţelor de bază pentru înfiinţarea şi exploatarea unei exploataţii horticole fără sol |
Asigurări şi reasigurări | Cunoasterea produselor de asigurari agricole, pasii vanzarii si tehnici de negociere si finalizare. Dezvoltarea capacităţii de a se întegra şi de a lucra în cadrul unui Unit (echipa); Dezvoltarea capacităţii de a-si manageria singuri resursele (de timp, bani, disponibilitate profesionala si emotională). Dezvoltarea capacitatii de management al propriilor resurse |
Metodologia elab. proiectului de diplomă | Cunoasterea principalelor etape ale elaborarii lucararii de diploma. Utilizarea instrumentelor de lucru in prelucrarea si interpretarea datelor primare, a rezultatelor si modalitatilor de prezentare a acestora in cadrul lucrarii de diploma. |
Practică (4 săptămâni, finalizare proiect de diplomă) | Executarea corectă a activităților practice specifice, în concordanță cu notiunile teoretice studiate și acumulate în urma studiului individual. |
ANUL IV - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Manag. Calit. Prod. Horticole/Prod. Mat săditor | Familiarizarea studenţilor cu problema atât de complexă şi actuală a managementului calităţii si sigurantei produselor agroalimentare. În permanenţă se vor face referiri la legislaţia europeană din domeniu şi la standardele internaţionale de calitate (ISO 9001 și principiile HACCP). Prezentarea caracteristicilor de calitate ale produselor horticole. Ca obiective specifice: – Cunoasterea modului de implementare a Sistemului de management al calitatii intr-o organizatie – Cunoasterea modului de implementare a Sistemului de management al sigurantei produselor horticole intr-o organizatie |
ANUL IV - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Zootehnie generală | |
Gestionarea amenajărilor peisagere | |